« Alle Arrangementer

Ishav i endring

24. januar kl. 19.00 21.00

Fra Fram til FF Kronprins Haakon – Arven etter Nansen møter et ishav i endring

Deler av våre arktiske havområder er rike på ressurser. Mens det er stor næringsaktivitet i det sørvestlige Barentshavet, har det nordlige Barentshavet så langt vært beskyttet av vinteris. Samtidig er dette et av områdene hvor havisen har minket mest.  Hva skjer med havmiljøet og økosystemet under isen, og hva er det som driver endringene? Hvordan kan Barentshavet se ut i 2050?

Arven etter Nansen har gjennom et stort tverrfaglig samarbeidsprosjekt satt fokus på det nordlige Barentshavet for å bygge kunnskap og en mer helhetlig forståelse av endringer i klima og økosystem for en framtidig god forvaltning av et havområde som blir mer tilgjengelig.

Arven etter Nansen tokt i Polhavet 2019. Foto: Hege Holen Paulsrud, Norsk Polarinstitutt

Les mer: https://arvenetternansen.com

Marit Reigstad er professor i marin økologi ved UiT Norges arktiske universitet, og er prosjektleder for Arven etter Nansen (2018-2024)

Marit Reigstad