Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

• Dette arrangement har allerede funnet sted.

Bli med på snøkrabbefiske i Barentshavet

onsdag 6. desember 2023 kl. 19.00 22.00

Snøkrabbens fantastiske smak og høye kilopriser har gitt nye muligheter i Barentshavet, men fisket som skjer langs iskanten i mørketida krever også sitt. Dette er tema for vårt tradisjonsrike og trivelige desember-møte.

Tromsø-selskapet Chrisma og skipper Karl Olav Kjile Pettersen har vært med siden snøkrabbefisket startet tidlig på 2000-tallet. Kjile Pettersen vil gi oss en rapport fra Klondyke-stemninga som var i starten, men vil også fortelle om fortvilelsen som regjerer i snøkrabbeflåten for tiden. Fiskeridirektoratet har varslet at fisket skal lukkes, men enn så lenge er det et olympisk fiske der det har handlet om å være førstemann til mølla, og å sikre seg størst part innenfor en totalkvote. Det har ført til flere alvorlige ulykker, og så mange aktører at fisket ikke kan være lønnsomt for alle i framtiden.

Karl Olav Pettersen, skipper på «Tromsbas». Møtt før avreise fra Tromsø for snøkrabbesesongen 2023.

På desembermøtet kommer også Hallvard Østgård, som er advokat med spesialfelt innenfor fiskeri. Gjennom 25 år har han bistått selskaper fra alle nasjoner som fisker i norsk farvann, inkludert norske med særlig fokus på fiskerisonen og kontinentalsokkelen rundt Svalbard.

Tidligere i år prosederte han en omfattende sak for Høyesterett i plenum om Svalbardtraktaten og snøkrabbefangst, da han representerte et latvisk rederi som var tiltalt for ulovlig fangst av snøkrabbe. Østgård skal si noen ord om Svalbardtraktaten historisk, politisk utvikling, situasjonen i dag og mulige scenario i fremtiden for fiskerisonen og kontinentalsokkelen rundt Svalbard, med utgangspunkt i snøkrabbedommen fra Høyesterett.

Møtet holdes som vanlig på Polarmuseet, med start klokka 19.00. Det blir tid til en prat – over god mat.
I år er snøkrabbe en del av sjømaten som kommer fra Eide Handel. I tillegg serveres høvelig drikke, alkoholfrie alternativer denne gangen.

Obs: Inngangspenger: kroner 150 – betales ved ankomst: enten kontant eller med vipps.

Vel møtt på Polarmuseet for ei trivelig førjulsstund!
Og takk til Norges Råfisklag for pengestøtte og Chrisma AS for snøkrabbe!
Hilsen styret.

Tromsø Polarmuseum