En historie fra Svalbard – om vennskap og heltemot, naturkrefter og død

16. oktober kl. 19.00 21.00

Torgeir Møkleby og Harald Simonsen omkom sommeren 1922 i forsøket på å finne og hjelpe en savnet fangstmann, Georg Nilsen, fra Tromsø. De etterlot seg hver sin dagbok, som ble funnet sammen med deres levninger i Kobbebukten på Danskøya, helt nord på Spitsbergen. I dette foredraget vil Tor Helge Allern fortelle om bakgrunnen for Møkleby og Simonsens kamp mot naturkreftene vinteren og våren 1922, hva den fullstendige versjonen av Simonsens dagbok kan tilføre for å forstå mer av det som skjedde, og om noen fatale svakheter og vurderinger som kom til å få avgjørende betydning for utfallet i denne tragiske hendelsen.

Ukjent, Otto Stoll, Harald Simonsen, Torgeir Møkleby og Harald Devold. Foto: Familien Møkleby.

Foredragsholder Tor-Helge Allern er professor emeritus i drama og anvendt teater ved Høgskulen på Vestlandet (HVL). I 2012 produserte Scene Helgeland en forestilling basert på dagbøkene til Møkleby og Simonsen, der Allern deltok i forarbeid og tilrettelegging. Forestillingen – Helt bort fra tiden – ble bl.a. vist på Svalbard, og turnerte på Helgeland. Allern publiserte artikkelen «Dagbøkene til Torgeir Møkleby og Harald Simonsen etter deres tragiske død i Kobbebukten på Spitsbergen i 1922» i Årbok for Helgeland, 2014.

Stasjonen på Kvadehuken. Foto: Svalbard museum

Allern var sammen med Einar Niemi redaktør for boka Nord-Norge og 1814 – med eller utenfor (Orkana, 2015), og har de de siste årene deltatt i ledelse av et europeisk prosjekt om teater og matematikk og et samarbeidsprosjekt mellom HVL og Shanghai Theatre Academy om utveksling og forskningsarbeid om drama og anvendt teater i Kina og Norge. Det ble nylig publisert et spesialnummer av Applied Theatre Research med artikler for dette prosjektet, der Allern var en av redaktørene.

Andreas Møkleby ved det som antas å ha vært stedet der faren døde på Danskøya. Foto: NRK

Onsdag 10. april kommer Tor-Helge Allern til Polarmuseet og Arktisk Forening med sitt foredrag om vennskap, heltemot, naturkrefter og død.

Møter starter klokka 19.00.

Vel møtt!