Adolf Henrik Lindstrøm får statue i Hammerfest

mann med stabel av pannekaker

Adolf Lindstrøm med såkalte «hot cakes». Framheim ved Hvalbukta, Antarktis, 1911 Kreditering: «fotograf: ukjent / eier: Nasjonalbiblioteket, bldsa_NPRA0139»

Med kr. 100 000 i støtte til prosjektet fra styreleder for Fram- stiftelsen, Olav Orheim, har prosjektgruppa Lindstrøms venner nådd målet og den planlagte statuen av Lindstrøm er nå fullfinansiert.

Orheim kom med hurtigruta til Hammerfest i går og det ble holdt en liten seremoni med ordfører, Lindstrømsvenner og media til stede.

Arktisk Forening gratulerer våre kollegaer.

17.05.16 er det 150 år siden Lindstrøm ble født i Hammerfest. Kunstneren Håkon Anton Fagerås er allerede engasjert til oppgaven og målsettingen er at bronsestatuen skal stå ferdig i løpet av 2016. Fagerås har hatt mange store oppdrag og laget flere statuer fra norsk polarhistorie. Han kjenner derfor temaet godt.

Les mer om Adolf H.Lindstrøm på www.polarkokken.no.