Polarmedisin på Nansen og Amundsens tid

tirsdag 17. oktober 2023 kl. 19.00 21.00

Da seks mann gikk over Grønland med Fridtjof Nansen (1861 – 1930) i 1888, hadde de med seg et medisinskrin utstyrt av apoteker Hans Selchier von Ditten (1820 – 1891) på Rikshospitalets apotek. Skrinet står på Polhøgda og inneholder fremdeles legemidler og forbindingssaker etter Nansens liste. Dittens komposisjonsbok er oppbevart på farmasihistorisk museum på Bygdøy.

Roald Amundsen (1872 – 1928) var i Tromsø i 1901 for å gjøre i stand “Gjøa” til ekspedisjonen gjennom nordvestpassasjen. Der ble han kjent med farmasøyten, senere apoteker Fritz Gottlieb Zapffe (1869 – 1956). Det førte til et livslangt vennskap, og i 1935 utga Zapffe en bok om Roald Amundsen “og mitt samarbeide med ham gjennom 25 år”.

På turen gjennom nordvestpassasjen utførte Amundsen elektromagnetiske målinger forskjellige steder.  Medisinskrinet de hadde med på sledeturer er bevart på Skimuseet på Holmenkollen.

Gunvor Solheim var apoteker på Nordstjernen I Tromsø (Zapffes gamle apotek) fra 1984 – 1991 og sykehusapoteker i Tromsø 1991 – 2002.

Som pensjonist har hun jobbet som frivillig på farmasihistorisk museum på Bygdøy, holdt foredrag og publisert flere farmasihistoriske artikler. Hun er æresmedlem i Norsk Farmasihistorisk Selskap.