Nordkjosbotn: Ulykkene i Vestisen – 70 år senere

torsdag 21. april 2022 kl. 19.00 21.00

Tidlig i april i 1952 var det 53 norske fangstskuter i Vestisen, hvorav sju forliste i en kraftig orkan. I 2022 er det 70 år siden.

Dette markerer vi i Tromsø onsdag 20. april og i Nordkjosbotn torsdag 21. april. Denne beskrivelsen er for møtet i Nordkjosbotn:

Johannes Alme, forfatter og ishavshistoriker fra Aarvakmuseet på Brandal, har gitt ut flere bøker fra ishavet og vil belyse forholdene ute på fangstfeltet i 1952. Vi vil få et bedre innblikk i isens betydning i forhold til hvor de forskjellige skutene befant seg når orkanen overrasket dem.

Odd Magnus Heide Hansen, foreningens æresmedlem for sine ishavsbøker, utdyper fra orkanen med blant annet lydopptak av Kåre Nilsen som var ombord på skuta Arild og i det verste uværet. De var den eneste av en gruppe på seks skuter som berget seg. Odd Magnus forteller også om ishavsfolk som ikke kom seg med på ishavet, og andre som i siste liten fikk plass og omkom.

Idar Eklund leser fra farens dagbok, skrevet under og etter orkanen ute på feltet. Han forsto at broren og alle de andre savnede var omkommet. Dagboka ble funnet etter at faren var gått bort.

Møtet holdes på Gargam kulturtun, Jernbergveien 34, i Nordkjosbotn torsdag 21. april fra klokka 19 til 21. Arktisk Forening forholder seg til nasjonale og lokale smittevernsregler, og det kan komme endring i tid/sted dersom koronasituasjonen endrer seg.