Kingsbayulykken og andre dødsulykker i gruvene

onsdag 16. november 2022 kl. 19.00 21.00

I 1952, samme år som Vesterisulykken, var det flere tragiske ulykker i kullgruvene på Spitsbergen. På en og samme dag, den 7. Januar 1952, var det gass og kullstøveksplosjon både i Gruve 2 i Longyearbyen og Gruve Ester V i Ny-Ålesund. Senere samme år var det igjen en dødsulykke til i Gruve 2 i Longyearbyen. For 70 år siden omkom det til sammen 16 arbeidere i disse gruveulykkene på Spitsbergen, like mange som i Vassdalulykken i 1986. Gruvearbeiderne er imidlertid ikke blitt hedret og minnet på en behørlig måte.

10 år senere var gruvearbeidet om mulig enda farligere. I 1962 var det ikke mindre enn fem forskjellige dødsulykker i kullgruvene på Svalbard. Den mest kjente omtales som Kings Bay-ulykken hvor 21 menn døde i en gass- og kullstøveksplosjon i Ester 1-gruva i Kongsfjorden i Ny-Ålesund. Arktisk forening vil holde en spesiell 60- og 70-års markering for disse ulykkene, og i tillegg inkludere historien om alle som døde i de statsdrevne gruvene på Svalbard