UTSATT! Årsmøteforedrag: Tessem-familien forteller sin historie

17. februar kl. 19.00 21.00

Foredraget blir IKKE avholdt 17. februar. Vi skal først gjøre oss erfaringer med digital gjennomføring av årsmøtet for 2020, og så setter vi ny dato for dette foredraget!

Om Årsmøteforedraget:
Alle kjenner til at Paul Knudsen og Peter Tessem omkom i Sibir under Maud-ekspedisjonen, utsendt av Roald Amundsen på vei til telegrafstasjonen på Dickson. Minnesteinen til Tessem står på Tromsø Gravlund, men forteller så lite om snekkeren og tømreren.

Før han ble med «Maud» gjennom Nordøstpassasjen, var Tessem ekspedisjonsmedlem på Siegler sin polar-ekspedisjon og var også flere år i Virgohamna på Svalbard, som ansatt og formann for de norske arbeiderne under Walter Wellmann sitt forsøk på å nå Nordpolen med luftskip.Historien presenteres av familien, av oldebarn Silje Tessem og barnebarn Dag Tessem.

Arktisk Forening vil alltid følge gjeldende smittevernbestemmelser med tanke på korona.
• Folk som er i høyrisikogruppa for alvorlig sykdom ved koronasmitte og folk som har symptomer som muliggjør korona bes bli hjemme.
• Vinterens møter vil bli avholdte på Tromsø Museum – Universitetsmuseet på sørspissen av Tromsøya, hvor det er lettere å legge til rette for avstand mellom deltakere fra ulike husstander.
• Forhåndspåmelding vil være nødvendig