Laster Arrangementer

« All Events

• Dette arrangement har allerede funnet sted.

Tore Vorren-seminar: Geologien på Svalbard, hva kan den fortelle om olje og gass i Barentshavet?

onsdag 8. mars 2017 kl. 19.00

• Innledning ved Matthias Forwick, leder Geologi avdelinga ved UiT
  • Foredrag ved Geir Birger Larsen, Lundin
    Det heter seg at Barentshavets geologi går i land på Svalbard i havområdets nordvestre hjørne. I dette foredraget vil Larsen prøve å demonstrere hvordan kartbildet av Barentshavområdet har endret seg i tid gjennom en periode over ca 350 millioner år. Fra man nesten kunne gå tørrskodd fra «Tromsø» til «Longyearbyen» til hvordan kystlinjene har fluktuert fram og tilbake med varierende havdyp og klima. Underveis i lagrekken stopper vi opp ved de viktigste olje og gassfunnene og sammenlikner geologien som omkranser området med geologien i dypet under Barentshavet.

Geir Birger er utdannet geolog/sedimentolog ved UiT i 1986 med hovedfag på Dividalgruppa i Altevann-Dividalen-området. Har jobbet 1 år i Nordisk Polarinvest, 10 år i Oljedirektoratet, 3 år i Saga Petroleum, 2 år i Arctic Geo Services, 12 år i Statoil, nå inne i det 5te året for Lundin Norway. Fokus har vært geologien i Barentshavet og russiske arktiske bassenger. Har ledet mange geologiske ekspedisjoner til  Svalbard både i regi av myndigheter, oljeselskaper og geologiske kongresser. Gjort feltarbeid over hele  Svalbard, nordøst-Grønland, Novaya Zemlya, Ural, Nord-Amerika og Canada. Leder av Lundins Nord-Norges kontor i Harstad siden 2012.

• Foredrag ved Winfried Dallmann, UiT
    Svalbards geologi er mangfoldig og de fleste tidsaldrene har etterlatt sin spor i øyriket. Dette foredraget blir imidlertid ingen akademisk gjennomgang av denne historien, men tar heller fore seg noen høydepunkter som man vanligvis ikke forbinder med Svalbard – store bruddsoner, vulkaner, jordskjelv, den mystiske magnetpolen – samtidig med at vi blir med geologene ut på feltarbeid og ser dem i sitt daglige virke blant fjorder, isbreer og bratte, karrige fjellsider.

Winfried Dallmann, utdannet i Berlin og Oslo, underviser for tiden i geologi ved Universitetet i Tromsø. Han har jobbet i 28 år for Norsk Polarinstitutt med geologisk kartlegging på Svalbard og bl.a. utgitt en geovitenskapelig oversikt over øygruppa på nesten 300 sider, ‘Geoscience Atlas of Svalbard (2015).

Det blir servering av høvelig mat og drikke og tid til en prat.

Møtet organiseres på Polarmuseet i samarbeid med UiT Norges arktiske universitet og Tromsø skipperforening.

Om Tore Vorren-seminaret

Tore Vorren døde i 2013. Arktisk Forening tok initiativet til seminaret i samråd med hans familie for å hedre Tore Vorren og for å minnes hans viktige bidrag til vårt samfunn – faglig, kulturelt, politisk og menneskelig. Tore Vorren-seminaret vil arrangeres årlig og inngå i Arktisk Forenings møteserie.

Dato:
onsdag 8. mars 2017