« All Events

Laks, en dyphavsutforsker. Ny kunnskap om laksens vandring i havet

onsdag 21. oktober 2015 kl. 19.00

Audun Rikardsen, UiT Norges arktiske universitet.

Moderne teknologi har gjort at man de siste tiårene har gjort det mulig å følge forskjellige dyrs vandringsatferd ved hjelp av elektroniske sporingsmetoder, så kalt telemetri. Sporing av dyr som oppholder seg konstant under vann er utfordrende, da mediet vann svekker signaler og gjør at man må oppholde seg nært dyrene for å kunne registrere hvor de er. Utviklingen av telemetri-metoder for sporing av fiskers vandringer har i likhet med den elektroniske utviklingen imidlertid gått fort den siste tiden, og en rekke telemetristudier er blitt utført på våre nordlige bestander av laks, sjøørret og sjørøye. I dette foredraget vil vi presentere oppdatert kunnskap på hvor våre nordlige laksefisker oppholder seg, og metodene som avslører deres hemmeligheter.

Audun Rikardsen er kanskje best kjent som den fotograferende lakseprofessoren fra UiT-Norges Arktiske Universitet. Audun har i en årrekke forsket på anadrome laksefiskers vandringsatferd i nordlige områder.

Dato:
onsdag 21. oktober 2015