Det marine livet i polarnatta

onsdag 23. september 2015 kl. 19.00

Ved Jørgen Berge, professor UiT Norges arktiske universitet, Asgeir Sørensen, professor i marin teknikk, NTNU og Geir Johnsen, professor i biologi, NTNU.

Bli  med på et dypdykk i utstillingen «Polarnatt» og få et innblikk i forskningen som foregår akkurat nå i de polare havområdene. Både dyrelivet og selve teknikken bak forskningen presenteres i tre ulike foredrag:

• Jørgen Berge, professor i arktisk og marin biologi ved UiT: Livet i polarnatten – er det varulver tilstede?
    Organismer på havoverflaten, vannsøyla og på bunn
  • Asgeir Sørensen, professor i marin teknikk, NTNU: Studier av polarnatten ved hjelp av undervannsroboter
    Hvilke roboter kan brukes til hva? Hvordan kan disse brukes i nær fremtid.
  • Geir Johnsen, professor i biologi, NTNU : Lys og morild i polarnatten
    I mørket fins det lys fra sol, stjerne, måne og nordlys. I dypet fins det lys som dannes av organismene selv – morild.

Etter seminaret blir det omvisning i utstillingen «Polarnatt. Liv og lys i mulm og mørke».

Foredraget er et samarbeid med UiT som del av Forskningsdagene. Utstillingen er et samarbeid mellom forskere fra prosjektet Mare Incognitum og Polarmuseet, og har fått internasjonal oppmerksomhet med utlån både til Washington og Alaska.

Sjekk også ut flipboken om utstillingen «Polarnatt»

onsdag 23. september 2015

Tromsø