Adolf Hoel, polarhelt og landsforræder

onsdag 2. desember 2015 kl. 18.00

- 100,–

Felles julemøte med Tromsø Skipperforening og Tromsø Museum/Polarmuseet.

Innlegg ved professor Einar Arne Drivenes, UiT Norges arktiske universitet og førsteamanuensis Frode Skarstein, Universitetet i Stavanger.

Adolf Hoel

Adolf Hoel. Foto: Norsk Polarinstitutt

Adolf Hoel var geolog og den ledende Svalbardforskeren i perioden fra 1907 til 1945. Han engasjerte seg sterkt i norsk polarpolitikk og arbeidet for at Norge skulle føre en aktiv politikk i både i Arktis og Antarktis. Hans innsats regnes som avgjørende for Norges territorielle krav og etter hvert suverenitet både for Svalbard og Dronning Mauds Land.Han var sentral ved Norges okkupasjon av «Eirik Raudes Land» (Øst-Grønland) fra 1931 til 1933. I 1928 etablerte han Norges Svalbard- og Ishavs-undersøkelser (NSIU), som etter hvert fikk navnet Norsk Polarinstitutt. Han ledet NSIU i 17 år.

Hoel ble i 1933 medlem av Nasjonal Samling (NS) i håp om at partiet skulle hevde norske interesser i Arktis. Han forble tro mot disse idealene helt til siste slutt, og han var prorektor og rektor ved Universitet i Oslo fra 1941 og ut krigen. Hoel sitt medlemskapet i NS og hans virke under krigen ga Hoel en landssvikdommen på 18 måneders fengsel. Hoel følte dommen som urettferdig, og i årene etter krigen arbeidet mye for å få forståelse for sine handlinger.

Vi avslutter med en diskusjon om Hoel sitt valg og andre som valgte feil side i krigen, og deres liv med landsvikerdommen.

Inngangspris

Det blir servering av mat og høvelig drikke for den nette sum av 100,–  i inngangspenger.

onsdag 2. desember 2015
Kostnad: