« All Events

Ishavsdag i Balsfjord

lørdag 21. november 2015 kl. 16.00

Et samarrangement med Gargam kulturtun, Nordkjosbotn

Arrangementet starter kl. 1600 med velkomst og servering av et kobbekjøttmåltid (for de som ønsker det). Kanskje siste sjanse på en stund!

Foredragene starter ca. 1730.

Johannes Alme

Johannes Alme: Ishavsfolk si erfaring

Ishavsentusiast og forfatter Johannes Alme fra Brandal vil ta utgangspunkt i boka si Ishavsfolk si erfaring. Boka vil også bli å få kjøpt her.

Johannes Alme er fra ishavsbygda Brandal på Møre. Utdannet ingeniør innen skipsteknikk/offshore og med genuin interesse for ishavshistorie og -kultur. Johannes har vært i styret for Ishavsmuseet i Brandal og var grunnlegger og første redaktør av tidskriftet Isflaket som museet gir ut. Johannes har skrevet artikler og bøker om og fra fangstlivet i nord.

Etter foredraget blir det en kaffe- og pratepause før  neste foredrag.

Bjørne Kvernmo: Med «Havsel» på fangstfeltet

Bjørne Kvernmo

Bjørne Kvernmo er vel kjent for de fleste  ishavsinteresserte. Skipper på fangstskuta «Havsel» av Alta – en  av de få skutene som har vært på fangst de siste årene. Siste sesong var Bjørne med «Havsel» den eneste som gikk ut, vel nærmest på trass. Blir han vår siste selfanger?

Den siste selfanger (Aftenposten)

• Foredrag og  kobbekjøtt-middag: kr. 300,–
  • Foredrag og kaffe: kr. 80,–

Hvordan kommme seg hit

Gargam  Kulturtun ligger nedafor veien ved E8 like før Nordkjosbotn når du kommer fra Tromsø. Gammelt menighetshus.

Dato:
lørdag 21. november 2015