Silda og kvalens uransakelige veger

onsdag 16. november 2016 kl. 19.00

Kommunikasjonsrådgiver Gunnar Sætra (Havforskningsinstituttet) og seniorforsker Martin  Biuw (Akvaplan-niva).

Hver høst de siste årene har det vært et silde- og kvaleventyr i fjordene like utenfor byen. Tromsøværinger og tilreisende har på nært hold fått se og oppleve spekkhoggere og knølkvaler som boltrer seg i matfatet. Parallelt med dette har en rekke bedrifter tilbudt kvalsafari med Tromsø sentrum om utgangspunkt.

Silda er imidlertid en lunefull venn, og opp gjennom årene har den endra overvintringsområde gang på gang. Da lokker den også kvalene med seg. Vil eventyret utenfor Tromsø vare, eller vil silda finne nye overvintringsområder?

Flere ganger har fiskeoppdrettere opplevd at laksen dør i merdene når det er mye sild i fjordene. Hvorfor er det slik?

onsdag 16. november 2016

Tromsø + Google-kart