Laster Hendelser

« All Events

• Beklager. Denne hendelse har allerede funnet sted.

Fra Tromsø Museum til Nordområdemuseet

3. desember kl. 18.00 - 21.00

- 200NOK

På årets julemøte i Arktisk Forening skal tre foredragsholdere si noe om muséets historie fra de første naturvitenskapelige samlingene, via oppdraget som universitetsmuseum og hvilken rolle det bør innta som nordområdemuseum.

Hva har Tromsø Museum betydd for landsdelen, resten av landet og på Nordkalotten / i Barentsregionen?
Stian Bones

Tromsø Museums betydning for dokumentasjon av samisk historie og samisk identitetsbygging. Han vil også sette det inn i et nordnorsk perspektiv og si noe om hvilken rolle muséet har spilt i forholdet mellom den samiske befolkninga på den ene sida og resten av «nordlendingene» på den andre.
Steinar Pedersen

Hvordan samfunnet gjenspeiles i arkitekturen gjennom den utrolige utviklingen Tromsø har hatt siden Tromsø Museum ble etablert, og særlig i løpet av de siste 50 årene.
Knut Erik Dahl

Om Nordområdemuseet

Tromsø Museum blei stifta i 1872 og hadde sine første år i leide lokaler i Baptistmenighetens kirke i Fredrik Langnes gate, seinere i et nybygg i Muségata (fra 1894) og siden 1961 har det holdt til i Folkeparken. Muséets fjerde lokale blir på Mack-tomta, vel et steinkast unna muséets første eget bygg, men innholdet blir annerledes enn ved åpninga i 1894.

Det nye navnet blir «Nordområdemuseum». Innholdet i Nordområdemuseet er på mange måter en illustrasjon av utviklingen av Tromsø og Nord-Norge over de siste 150 år, og skal peke framover. I det nye museet skal man gi plass til flere retninger:

• «Porten mot ishavet» – Polare erfaringer, forskning og framtid
  • Kulturelle møter. Internasjonal kontakt i nordområdene
  • Samenes historie. Et internasjonalt urfolksenter for framtida
  • Natur, ressurser og miljø

Om Foredragsholderne

• Stian Bones

Professor i historie ved UiT Norges arktiske universitet. Han har skrevet mye om norsk polar- og nordområdehistorie, forholdet mellom Norge og Russland, om andre verdenskrig og om den kalde krigen.

• Steinar Pedersen

Historiker og tidligere sametingspolitiker. Pedersen har skrevet mye om samiske rettsforhold opp gjennom historia, blant annet i doktorgraden om Lappekodisillen. Han har også vært rektor ved Samisk høyskole og parlamentarisk leder for Arbeiderpartiets sametingsgruppe.

• Knut Erik Dahl

Arkitekt og professor emeritus ved Norges arkitekthøgskole. Dahl var en av drivkreftene i arkitektfirmaet «Blå strek» som ble berømt på 1980-tallet. Han er opptatt av hvordan arkitekturen samvirker med samfunnet rundt. Dahl har både jobba med byutvikling lokalt i Tromsø og vært en internasjonal inspirator. Dette arbeidet har resultert i en rekke priser.

Felles julemøte med Polarmuseet / Tromsø Museum.

Det blir servering av mat og høvelig drikke, og tid til en prat. Inngangspris: 200 kr

NB! Møtet avholdes på Tromsø Museum

Dato: