Tromsøgutten John Scheldrup Giæver – forfatter, fangstmann og ekspedisjonsleder

onsdag 3. desember 2014 kl. 18.00

John Giæver.

John Giæver. Foto: Norsk Polarinstitutt

Ved John Giæver jr. (sønn av John Scheldrup Giæver) og Einar-Arne Drivenes, professor ved UiT.

Foredraget er et fellesmøte med Tromsø Skipperforening og Tromsø Museum. Det blir servering av mat og høvelig drikke, og tid til en prat.

Entré kr 100 (dekker mat og drikke).

John Giæver jr.

Seniorrådgiver John Giæver jr. vil presentere sin far gjennom en sønns øyne og sinn –  en far som alltid var på reise og som var landskjent.

John jr. ble født i april 1940 og traff av gode grunner ikke sin far før i 5–6 års alderen – etter krigen, men han reiste etterhvert med ham på polarekspedisjoner.

I de senere år har John jr. foretatt reiser i farens fotspor på Grønland og i Antarktis. I kveld vil han dele dette med oss, samt vise en film fra en ekspedisjon med MS «Polarbjørn» i 1957.

Einar-Arne Drivenes

Einar-Arne Drivenes er professor i historie ved UiT og vil gi oss et innblikk i John Giævers liv sett med en historikers øyne. Drivenes har vitenskapshistorie knytta til utforskninga av Arktis og Antarktis i det 19. og 20. århundre som et av sine interessefelt.

I foredraget vil han gå inn på John Giævers polare yrkesliv etter at han forlot journalistikken i 1929 og dro til Øst-Grønland som fangstmann. Giævers forfatterskap var basert på egne erfaringer fra Grønland og som ekspedisjonsleder for forskningsekspedisjoner i regi av Norsk Polarinstitutt hvor han hadde sitt arbeid både før og etter krigen.

Giæver var også del av den polaraktivismen vi kjenner fra mellomkrigstida. Krigen ble et dramatisk brudd med flere av hans meningsfeller fra denne perioden, bl.a. Adolf Hoel.

Per Helge Nylund, formidlingskonsulent ved Tromsø Museum, vil gi oss noen smakebiter fra et par av John Giævers bøker.

onsdag 3. desember 2014

Tromsø + Google-kart