« Alle Arrangementer

Tore Vorren seminaret: Svalbardtraktaten inn i et nytt sekel

tirsdag 15. mars 2022 kl. 19.00 21.00

I både mars og desember 2020 skulle vi markere at Svalbard-traktaten var 100 år. Etter to utsettelser grunnet korona-viruset gjør vi et nytt forsøk 15. mars, nå med oppdatert tema: Hva er status på Svalbard idet vi entrer et nytt sekel for Svalbardtraktaten?

Bakteppet er nedleggingen av kulldriften og med sterke begrensninger i reiseliv og andre næringsaktiviteter over de siste to årene med corona-restriksjoner. Nå åpner samfunnet opp igjen, hva kan vi forvente?

Rektor ved UiT Dag Rune Olsen vil innlede

Salve Dahle, prosjektdirektør ved Akvaplan Niva og tidligere leder av Arktisk forening vil lede seminaret, som forøvrig består av et panel med følgende innledere:

Historiker UiT, Stian Bones: Svalbardtraktaten, vernetiltakene og muligheter for næringsutvikling

Tidligere direktør i Store Norske, Robert Hermansen: Næringsliv på Svalbard uten kulldrift

Leder Svalbard Næringsforening, Terje Aunevik: Næringsutvikling på Svalbard, hva må gjøres?

Administrerende direktør i Association of Arctic Expedition Cruise Operations (AECO), Frigg Jørgensen: Reiseliv på Svalbard, muligheter og trusler for cruisenæringa

Direktør Norsk Polarinstitutt, Ole Arve Misund: Miljømål for Svalbard og NPs rolle

Det blir matservering og tid til en prat.

Merk deg at møtedag er TIRSDAG 15. mars, møtet starter klokka 19 på Polarmuseet.