Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

• Dette arrangement har allerede funnet sted.

Tore Vorren-seminaret:

Klimautvikling på Svalbard og Grønland

onsdag 29. mars 2023 kl. 18.00 21.00

I år er det 10 år siden Tore Vorren, professor ved institutt for geologi ved UiT Norges arktiske universitet, gikk bort. Han var også engasjert i arbeidet til Arktisk forening. Til minne om han arrangerer foreningen sammen med UiT, Norges arktiske universitet, hvert år et eget seminar i hans ånd.

Seminaret åpnes av rektor ved UiT, Norges arktiske universitet, Dag Rune Olsen og ledes videre av Salve Dahle, prosjektdirektør ved Akvaplan Niva.

Årets tema dreier seg om historiske temperaturvariasjoner på Svalbard og vil bli belyst gjennom to foredrag:

1. Kullforekomstenes geologi på Svalbard – hvordan, hvor og når ble de dannet?
  2. Klima, havis og havstrømmer i Polhavet og rundt Svalbard – fortid og fremtid

Kullforekomstenes geologi på Svalbard – hvordan, hvor og når ble de dannet?

Gjennom geologi kan man si noe om forholdene på jorda for millioner av år siden. Kullforekomstene har en spesielt interessant historie.

Kullskifer med gipsnoduler. Billefjorden på Svalbard. Foto: Winfried Dallmann, Norsk Polarinstitutt

Foredragsholder geolog dr. Winfried Dallmann, som er tilknyttet institutt for geovitenskap ved UiT Norges arktiske universitet

Klima, havis og havstrømmer i Polhavet og rundt Svalbard – fortid og fremtid

Hva har skjedd med klimaet i nord? Hvilke endringer ser vi de siste tiår og hvordan vi vet dette? Hva kan vi forvente i Polhavet i fremtida, Hvordan vil temperturen bli, og hvordan påvirker det havisdekket?

Havforsker Morven Muilwjik på isen i Polhavet. Foto: Trine Lise Sviggum Helgerud, Norsk Polarinstitutt

Foredragsholder MORVEN MUILWIJK, Hav- og klimaforsker ved Norsk Polarinstitutt.

Bio: Morven har sin vitenskapelige bakgrunn fra Geofysisk Institutt ved Universitetet i Bergen og Scripps Institution of Oceanography i San Diego, og i 2021 fullførte han sin doktorgrad i polaroseanografi. Hans forskning fokuserer på havstrømmer, havis og klimaendringer, hovedsakelig i Arktis, men også i Sørishavet. Morven har erfaring fra mange tokt og ekspedisjoner i polarområdene, blant annet deltok han på innfrysingen av RV Lance under N-ICE2015, var med på MOSAiC-driften over polhavet med RV Polarstern 2020-2021, og var på Nordpolen med FF Kronprins Haakon sommeren 2022. Han bruker nå observasjoner fra disse toktene og satellitter til å evaluere og forbedre klimamodeller.

I pausen blir det buffét med lett mat og drikke.

Møteholder: Salve Dahle

Sted: Polarmuseet