Laster Hendelser

« All Events

• Beklager. Denne hendelse har allerede funnet sted.

Store Norske 100 år – Om selskapet, gruvedrifta og gruvebusen på Svalbard

søndag 16. oktober 2016 kl. 16.00

Gargam kulturtun

Samarrangement med Gargam Kulturtun. Foredrag ved Hallvard Holm, pensjonert rektor og historiker med 28 år på Svalbard, og tidligere gruvedirektør Robert Hermansen. Det blir enkel servering med kaffe og noe å bite i. Vi minner på at det blir en liten sum i inngangspenger. På møtet i Nordkjosbotn skal vi markere at Store Norske Spitzbergen Kullkompani har 100-årsjubileum i år. Gjennom disse 100 årene er det ikke få personer fra kommunene i Troms som i kortere eller lengre tid har hatt sin arbeidsplass i kullgruvene på Svalbard og hentet utkomme til seg og sine derfra. Og mange flere har et forhold til gruvedrifta på Svalbard gjennom familie og bekjente – og media, men det er kanskje bare de som sjøl har vært gruvebus som virkelig kjenner forholdene i et gruvesamfunn som dette høyt oppe i Arktisk. Hallvard Holm, som har 28 år bak seg i skoleverket i Longyearbyen, vil gi oss et innblikk i historia om gruveselskapet gjennom disse 100 årene. Hallvard kom til Svalbard første gang på 1960-tallet, og blei der, lenge. Robert Hermansen, styreleder i SNSK fra 1987 til 1999, og gruvedirektør fra 1999 til 2008, vil fortelle om gruvedrifta og om de som jobbet der, gruvebusen. Få personer har vel kunnskap og innsikt i gruvedrift og arbeidsforholdene i gruvesamfunnet som Robert. Og der han kommer til kort vil han bli sekundert av gruveveteranen Bjarne Løvlid fra Storsteinnes. Det vil bli vist bilder fra gruvene og Longyearbyen fra gammel og nyere tid.

Dato:
søndag 16. oktober 2016