• Beklager. Denne hendelse har allerede funnet sted.

«Polarsirkel» og «Svaløy» – Fra vugge til grav. Liv og skjebne til to av Tromsøs kjente ishavsskuter

onsdag 18. februar 2015 kl. 20.00

Innlegg ved Idar Eklund og  Odd Magnus Heide Hansen.

M/S «Svaløy»

M/S «Svaløy» ble bygget ved Brastad Skipsbyggeri A/S  i 1950 av Viktor Lorentsen og Erling Pettersen og hadde konsesjon både som selfanger og hvalfanger. Hun ble også brukt til ekspedisjoner og sivile oppdrag som f.eks. oljeleting. Skuta ble også brukt i bruksvaktholdet – som var tilfellet da den forliste.
Odd Magne Heide Hansen

Odd Magnus Heide Hansen er forfatteren bak bokserien Ishavsskutenes Historie og vil ta for seg historien om  M/S «Svaløy»– Fra «vugge til grav» i kveldens foredrag.

M/S «Polarsirkel»

Polarsirkel ble bygget i Åbo i Finland som slepebåt ned navn «Hugo Heinke».  Kjøpt til Tromsø i 1950 av rederiet Otto Holm og fikk navnet «Polarsirkel».  I 1951 ble skuta ombygd til fiske- og fangstfartøy. «Polarsirkel» er det fartøy som har brakt mest fangst fra New Foundland  inn til Tromsø.  I 1956 ble det brakt inn rekordfangst på 32 026 dyr på én kjøl.Vi får høre historien om forliset av M/S «Polarsirkel» og M/S «Asbjørn» som tilhørte partsrederiet Håkon Jensen og sønner i Gratangen. Kommer de virkelige årsaker frem under sjøforklaringene når et fartøy forliser?
Idar Eklund

Idar Eklund er av  ishavsslekt fra Gratangen.  Han reiste i sin tid som maskinist på «Polarsirkel»/«Asbjørn» og kjenner skutas historie bedre enn de fleste.  Han var en av de som fulgte skuta til «grava» i 1973.Eklund er i dag driftssjef på Avdeling for bygg og eiendom på UiT Norges arktiske universitet og vil ta for seg skutas historie fra hun kom til Tromsø i 1950 og fram forliset i 1973 i kveldens foredrag.

onsdag 18. februar 2015

Tromsø