Makrell og torsk i nord

onsdag 15. april 2015 kl. 19.00

Tore Haug, faggruppeleder ved Havforskningsinstituttet.

Tore Haug

Tore Haug. Foto: Kjartan Mæstad

I de siste 30–40 år har vi sett både øking i temperatur og reduksjon i isdekke i våre nordlige havområder. Mange stiller nå spørsmål om hvilke konsekvenser slike endringer kan få for sjøpattedyr, fisk og andre marine ressurser som tradisjonelt holder til her. Forskning, forvaltning og fiskerier må ha svar på hvordan det går med ishavsselene når isen forsvinner. Kan vi fortsette å fiske torsk og sei på gamle méder, eller vil fiskebestandene flytte nordover? Risikerer vi å få inn nye arter fra sør slik at stekt makrell må erstatte seimølja på nordlendingenes sommermeny? Dette er noen av problemstillingene som tas opp på kveldens foredrag.

Om foredragsholderen

Dr. Tore Haug er leder av Havforskningsinstituttets forskningsgruppe på sjøpattedyr og professor ved Universitetet i Tromsø. Haug forsker i særlig grad på problemstillinger knyttet til forvaltning av hval og sel i våre havområder: Hvor store er bestandene, hvor stort uttak tåler de, hva betyr de i økosystemet. Haug har ansvar for Havforskningsinstituttets rådgivning om sel og hval til norske forvaltningsmyndigheter.

onsdag 15. april 2015

Tromsø