Laster Hendelser

« All Hendelser

Drama i Nord-Atlanteren – 80 år etterpå

16. oktober kl. 19.00 21.00

Gjenopplev historien og minnene med en samtale med etterkommerne av både de forliste og overlevende.

For 80 år sia forliste tre selfangstskuter mens de var på veg til New Foundland. To av dem var fra Gratangen og ei fra Tromsø. Historiene om menneskene, skutene og forlisene lever den dag i dag. Arktisk Forening har invitert fire barn og barnebarn av dem som opplevde forlisene til å snakke om hvordan de dramatiske hendelsene har prega dem.

Vinteren 1939 var åtte norske skuter på veg til New Foundland for å fange sel. De havna i et forrykende uvær. Tre av skutene forliste, «Nyken» og «Saltdalingen» fra Gratangen, samt «Isfjell» fra Tromsø. Alle om bord på «Nyken» omkom, mannskapet på «Saltdalingen» og «Isfjell» ble berga. De fem andre skutene klarte seg i uværet, noen av dem med store skader. 80 år etterpå er dramaet fortsatt samtaleemne i både Gratangen og Tromsø.
Arktisk Forening samler noen av etterkommerne til en samtale om hvordan minnene fortsatt lever blant dem som hadde en far eller bestefar om bord på «Nyken», «Saltdalingen» eller «Isfjell».

Polarmuseet

Tromsø + Google Map