« Alle Arrangementer

Arktisk safari – med storviltjegere til Svalbard, Grønland og Novaja Semlja

onsdag 10. april 2019 kl. 19.00 21.00

På sesongens siste møte, onsdag 10. april, får du høre Kjell Gudmund Kjær fortelle fra sin nye bok om internasjonale storviltjegere i Ishavet, og Gidsken Halland forteller om utviklingen til dagens opplevelsesturisme i Arktis.

Forfatter Kjell Kjær skal først fortelle om perioden 1859 til 1909, der storviltjegere chartret norske fangstskuter med mannskap for å bli ført på jakt på Ishavet. Andre kom i egne lystyachter og leide mannskap for en tur på Ishavet på jakt. Jegerne var adelsmenn, medlemmer av kongehus og rike amerikanere. De hadde jakterfaring fra mange kontinent, men Ishavet var en ny jaktarena.

I perioden 1859 til 1909 seilte om lag 120 jaktekspedisjoner fra havner i Nord-Norge til Ishavet. Dette var de første turistene som kom til Svalbard, og blant de første turistene til Nord-Norge. Flere stedsnavn på Svalbard er oppkalt etter navn på jegere, siden Svalbard ikke var helt kartlagt.

I del to av møtet vil Gidsken Halland fortelle om den «nye» turismen til Svalbard. Hun vil blant annet gi svar på:
– Hvem er det nå som tar turen nordover, hvor mange er de og hvor kommer de fra?
– Hva ønsker de – og hvordan ønsker de det oppfylt?
– Hva gjør denne opplevelsesturismen med Svalbard – både positivt og negativt.

onsdag 10. april 2019
19.00 – 21.00